Методична робота

Опис досвіду
Опис досвіду на тему: «Використання народних традицій та вплив народного мистецтва на розвиток і формування естетичних смаків учнів на уроках образотворчого мистецтва і художньої культури





Зміст

1. Вступ
2. Теоретична частина
3. Методична частина
4. Практична частина
5. Висновки
6. Рекомендації
7. Список використаних джерел































Вступ
     Крамар Надія Володимирівна, вчитель образотворчого мистецтва, художньої культури, трудового навчання, педагогічний стаж роботи 17 років. Викладаю предмети у 5-11 класах.
   Тема випускної роботи: «Використання народних традицій та вплив народного мистецтва на розвиток і формування естетичних смаків учнів на уроках образотворчого мистецтва і художньої культури.»
  Педагогічне кредо: «Люби те, що робиш, тоді праця підніметься до творчості.»,
«Учитель з доброю чутливою душею, справедливий і тактовний, привітний і терпеливий, для якого віра і закони Божі є його моральними орієнтирами, який з любов'ю навчає і виховує, досягає високих результатів в педагогічній діяльності.
  Мета і завдання випускної роботи безпосередньо пов'язані з проблемою, над якою я працюю в Острівській ЗОШ I-III ступенів Тернопільського району як учитель образотворчого мистецтва, що і зумовило вибір теми роботи: «Використання народних традицій та вплив народного мистецтва на розвиток і формування естетичних смаків учнів на уроках образотворчого мистецтва і художньої культури
    Мета роботи:
          
 Розвиток особистих фахових компетентностей з проблеми
«Використання народних традицій та вплив народного мистецтва на розвиток і формування естетичних смаків учнів на уроках образотворчого мистецтва і художньої культури.»;
         
сприяння пізнавальних інтересів до вивчення традиційних художніх промислів українського народу та зберігання родинних традицій і національної культури;
           відповідно набувати нових знань та формувати художні вміння і навички.
  Завдання роботи:
      Підвищення рівня особистих компетентностей з проблеми:
 «Використання народних традицій та вплив народного мистецтва на розвиток і формування естетичних смаків учнів на уроках образотворчого мистецтва і художньої культури;
       дослідження методичних та дидактичних аспектів використання народного мистецтва на уроках образотворчого мистецтва та художньої культури;
     сприяння створенню творчих учнівських проектів, узагальнити та популяризувати власні напрацювання.































Теоретична частина
  На сучасному етапі розвитку нашої держави, проблема збереження культурних надбань набує особливого значення. Національна доктрина розвитку освіти України XXI столітті визначає: «Освіта виховує громадянина і патріота України, прищеплює любов до української мови та культури, повагу до народних традицій…» В процесі навчання та виховування потрібно формувати в учнів національну свідомість та глибоку повагу до ментальності свого народу. Саме тому я відчула потребу в залученні учнів до ознайомлення з народними традиціями, звичаями.
  Теоретичну базу мого досвіду становлять роботи різних сфер діяльності.
  Творча діяльність на уроках трудового навчання Терещук А.;
  Уроки образотворчого мистецтва Климова Л. В; Горошко Н. А.;
  Розвиток фантазії учнів Руденко І.;
  Українське сакральне мистецтво Станкевич М.;
  Енциклопедія Українознавства Чижевський Д.;
  Естетичне виховання Неменський Б. М.;
  Компоненти готовності вчителя до естетичного виховання учнів Разумна Г. І.;
   Матеріали із життя і творчості відомих художників.
   Актуальність дослідження обгрунтована на тому, що в контексті нових підходів до побудови національної освіти особливої актуальності набувають дисципліни художньо-естетичного циклу у загальноосвітніх навчальних закладах, які мають забезпечувати духовно-творчий розвиток школярів. Програма з даного курсу враховує традиції та сучасні тенденції розвитку національної образотворчої культури.  Загальна образотворча освіта в основній школі полягає не тільки в особистісному розвитку учнів, але і збагаченні їхнього емоційно-естетичного досвіду під час сприймання навколишнього світу, а також у формуванні ціннісних орієнтирів, потреби у творчій самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні.
   Само використання народного мистецтва на уроках естетичного напрямку сприяє формуванню культури людських почуттів як найсильніших – любові, доброти, милосердя. Сприяє виховування духовних та моральних ціннісних орієнтирів у сфері образотворчого мистецтва, інтересів, смаків, потреб у творчості; національно патріотичної свідомості та активної життєвої позиції, а також розуміння учнями зв'язків образотворчого мистецтва з природним і культурним середовищем життєдіяльності людини.
   Розгляд традицій та звичаїв на уроках сприяє цінуванню учнів національної самобутності і культурної спадщини України, як складової загальнолюдської культурної скарбниці, а також це допомагає дитині творчо виражати себе, створювати художні образи на основі чуттєво-емоційного сприймання мистецьких творів (музика, література, хореографія).
  Впровадження народного мистецтва допомагає усвідомлювати власну причетність до художніх традицій свого народу з одночасним розумінням особливостей інших національних картин світу.
  При обґрунтовані актуальності проблеми, слід зазначити, що виховання починається із засвоєння дітьми духовних надбань рідного народу. Без ознайомлення в школі з культурою свого народу, пізнання його самобутнього національного обличчя, культурно-історичних традицій, звичаїв, обрядів не можна і говорити про успіх навчально-виховного процесу.
  Саме предмети художньо-естетичного циклу повинні сприяти вихованню учнів національно-патріотичних почуттів. Формування особистості засобами народознавства являє собою взаємозв'язану діяльність вчителів і учнів у розвитку моральних почуттів, а саме примноження звичаїв народу,дбайливе ставлення до історичних пам'яток, традицій, обрядів. Найдоцільніше розкривати дану тему на уроках образотворчого мистецтва при розгляді тем з вивчення декоративно-прикладного мистецтва, при розгляданні тем про символіку народній творчості.
  Завдяки застосуванню даної проблеми на уроках пануватиме атмосфера святковості, гармонії, доброзичливості. Впровадження даної теми роботи вивчення предметів художньо-естетичного циклу є важливою складовою безперервного  духовного розвитку, естетичної  та загальної культури учнів.


























Методична частина
Навчальні предмети художньо-естетичного циклу до яких належать насамперед образотворче мистецтво, художня культура є предметами так званого культуротворчого циклу, їх об’єднує загальний принцип «культуро творення», проте кожен з них має власні специфічні риси та завдання. В основній школі навчання мистецьких дисциплін у 5-7 класах здійснюється за новою програмою «Мистецтво», створеною відповідно Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
  У 5 класах було зроблено акцент на вивчення особливостей мови та видів різних мистецтв, а в 6 класі в учнів є можливість усебічно ознайомитися з усіма основними жанрами образотворчого мистецтва, удосконалюватимуть вміння, щодо інтерпретації образного вмісту творів різних жанрів. 
  Підручник «Образотворче мистецтво» Железняк С.М., має зв'язок з іншими предметами. Він знайомить з особливостями мови кожного із різновидів образотворчого мистецтва. У ньому вміщено рубрики, що знайомлять учнів з творчістю видатних митців, різноманітними секретами художньої майстерності. У підручнику розкрито особливості роботи основних видів художньо-творчої діяльності учнів. Автори підручника акцентують увагу на зображувальних традиціях різних культурних регіонів країни.
  У підручнику «Образотворче мистецтво 6 клас» автор Калініченко О. відповідно до програми детально висвітлено жанри образотворчого мистецтва та їх різновиди. Теоретичний матеріал широко доповнюється візуальним рядом: репродукціями художніх творів сучасності і давнини, а також відповідними схемами до ілюстрації. У текст введено рубрики спрямовані на систематизацію знань та набуття компетентностей в образотворчій діяльності: «Секрети художніх технік», «Шедеври жанру», «Портрет митця»,
«Це цікаво». Поради щодо виконання завдання сформульовані лаконічно, адже вони супроводжуються методичними малюнками (поетапне виконання, композиційні замальовки, схеми побудови, тощо). Крім індивідуальних завдань запропоновано роботу у парах, групах та колективно. Для узагальнення навчального матеріалу в кінці кожного уроку наведено запитання та завдання. Систематизованому сприйняттю змісту підручника допомагає також його художнє оформлення.
   Навчальні завдання і вправи у підручниках спрямовані на розвиток образного мислення, просторової уяви, відчуття кольору, форми об’єму. Великої уваги приділено теоретичному матеріалу, основам мистецької грамоти. Поданий матеріал розподілено на рубрики, що спрощує сприйняття та засвоєння матеріалу учнями.
 Зміст інтегрованого курсу «Мистецтво» передбачає інтегрування домінантних змістових ліній музичного та образотворчого мистецтва, які органічно поєднуються в єдиний тематичний цикл і збагачується елементами хореографії, театру, кіно. 
  Уміння  знаходити обдарованих і здібних дітей та їх виховувати – талант.
      Напрямки роботи з обдарованими дітьми:
   Уроки з індивідуальною диференційованою роботою (м'яка іграшка, витинанка);
    позакласні заходи в межах предметних тижнів (конкурс малюнків, лялька-мотанка, народні обереги);
  чарівна майстерня (майстер-клас);
  участь в олімпіадах, конкурсах, виставках.
 Школа відчуває особливі потреби у підручниках і програмах у яких враховувались б індивідуальні запити та інтереси обдарованих дітей. Кожна дитина по-своєму  неповторна.

Практична частина
 Кожен свій урок як вчитель намагаюсь зробити засобом розвитку творчих здібностей учнів, їх талантів, інтересів, самовираження та самореалізації, розвивати постійне прагнення до пізнання й самовдосконалення. Активне спілкування учнів, взаємодія сприяє перетворенню уроку образотворчого мистецтва в спільну працю, формуються уявлення про художню культуру народу, про місце мистецтва в житті суспільства.
  На уроках використовую матеріал із життя і творчості відомих художників. Учні описують картини, виконують живописні вправи на картках. Добираються до уроків репродукції картин, музичний супровід, слайди творів мистецтва, найкращі роботи учнів попередніх років. Якщо на уроці немає естетичної насолоди, то немає і художнього сприйняття. Прагну розвивати в учнів естетичний смак, відчуття прекрасного, розумові та творчі здібності, уміння виконувати роботу самостійно. Учням подобається розв’язувати кросворди, вікторини, ребуси.
 Учні беруть активну участь у виставках, конкурсах, народних святах у селі. Відбуваються екскурсії до етнографічних музеїв, зустрічі з майстрами (додаток).
 Розпочинаючи практичну роботу я налаштовую своїх учнів на перспективу і даю установку на красу. В. О. Сухомлинський називав кожну дитину художником. Дитячий малюнок, процес малювання – частка духовного життя дитини. На уроках використовую художньо-дидактичні ігри. У процесі ігри учні навчаються правильно сприймати форму предмета, його колір, величину, пропорції, положення у просторі відносно інших предметів. Використовую дидактичні ігри: «Палітра осені», «Художник-чарівник», «Домалюй предмет».

Висновки
  Результатом моєї педагогічної діяльності є високий рівень знань учнів, який підтверджується позитивною динамікою результатів навчання за останні 5 років роботи.
  Мої учні є учасниками і переможцями Всеукраїнських учнівських олімпіад різних рівнів з образотворчого мистецтва і трудового навчання, конкурсах «Знай і люби свій край», «Наш пошук і творчість тобі Україно».
  Проводжу роботу як керівник міжшкільного методоб'єднання вчителів образотворчого мистецтва та художньої культури, а також як керівник шкільного методоб'єднання вчителів трудового навчання. Беру активну участь у семінарах-практикумах, виставках з ДПМ, виступаю на методоб'єднаннях, педрадах, семінарах з питанням: «Використання народних традицій та вплив народного мистецтва на розвиток і формування естетичних смаків учнів на уроках.». Відвідуємо та проводимо  з учнями майстер-класи, зустрічі з майстрами-дизайнерами в дизайн-студіях, відвідуємо тематичні виставки, ознайомлюємось з творчою діяльністю  митців рідного краю.
 Мною проводиться опрацювання методичних рекомендацій та поповнюється нормативно-правова рекомендація;
  опрацьовано матеріали з питанням використання народних традицій під час вивчення предметів естетичного циклу;
  удосконалено форми і методи щодо використання народного мистецтва на уроках для розвитку художніх здібностей учнів;
  розроблено конспекти уроків щодо даної теми, виховних заходів;        сформовано портфоліо (презентація особистого педагогічного досвіду);
 створено власний блог.

Рекомендації
   Досвідом роботи щодо питання «Використання народних традицій та вплив народного мистецтва на розвиток і формування естетичних смаків на уроках образотворчого мистецтва та художньої культури» ділюся з колегами на засіданнях шкільних методоб'єднаннях, педрадах, семінарах.
  З метою впровадження досвіду роботи проводжу відкриті уроки для вчителів школи і району.
  Беру активну участь у проведені шкільних тижнів образотворчого мистецтва, трудового навчання, різноманітних конкурсах та виставках, проводжу виховні заходи.
 Мої вихованці уміють творчо мислити, наполегливі, працьовиті.
 Увесь комплекс урочної та позаурочної роботи дає позитивні результати, які викладаю у свій блог. 

Немає коментарів:

Дописати коментар